Thursday, August 9, 2012

Catholic Social Media in Latin America Following USCCB Lead

(Versión en español abajo)

By Norma Montenegro Flynn

Social media platforms have become essential tools for evangelization not only in the United States but also in Latin America and around the world. Catholics and the media in other countries like Spain, Mexico and Argentina know instantly what is going on with the U.S. bishops’ Religious Freedom Campaign and other issues and can provide updates on their websites on a regular basis.

As these groups in Latin America also strive to grow their followers on Twitter, Facebook and blogging websites, no wonder they look to the United States as an example. Spanish language websites that provide guidance for news and evangelization through social networks, like Gaudium Press and RIIAL Mexico (Red Informática de la Iglesia en America Latina or Social Network for the Church in Latin America,)  have translated and posted the USCCBlog post: The Gospel and Social Media as a practical guide to connect with readers.  

The United States is one of the ten leading markets in the world for online social networking.  According to one of Nielsen’s most recent studies, by the end of 2011, 6.7 million people published blogs on blogging websites, and 12 million wrote blogs using their social networks. Like U.S. Catholics, many evangelization groups in Latin America know that social media is not a fading trend, but an important growing industry.

Another interesting trend is that the USCCB Español Twitter account is followed not only by Catholic individuals, groups, and parishes in the United States, but also from individuals, groups and bishops’ conferences of Mexico, Peru, Argentina and other nations. It is not surprising, considering that many of their citizens reside in the U.S. while maintaining close ties to their home countries, as is the case with Mexico.

It is also a reminder that, just as the social network is global, the Church crosses many borders.





REDES SOCIALES CATOLICAS EN LATINOAMERICA SIGUIENDO EL LIDERAZGO DE USCCB

Por Norma Montenegro Flynn

Las plataformas de redes sociales se han convertido en una herramienta esencial de evangelización no solo en los Estados Unidos pero también en Latinoamérica y alrededor del mundo. Los Católicos y medios de comunicación en otros países como España, México, y Argentina conocen instantáneamente lo que está ocurriendo con en Estados Unidos con la Campaña de Libertad Religiosa de los obispos y otros temas y pueden proveer actualizaciones instantáneas regularmente.

Conforme estos grupos en Latinoamérica también se afanan en aumentar las listas de seguidores en Twitter, Facebook y en sitios de blogs, no es de extrañarse que sigan a los Estados Unidos como un ejemplo.  Sitios de internet en español que proveen guías en noticias y evangelización a través de las redes sociales, como Gaudium Press en español y RIIAL México, (Red Informática de la Iglesia en América Latina) han traducido y publicado el blog de USCCB denominado El Evangelio y Las Redes Sociales como una guía práctica para llevar el mensaje a los lectores de una manera efectiva.

Estados Unidos es una de las diez naciones del mundo con los principales mercados de redes sociales. Según uno de los mas recientes estudios de Nielsen, a finales del 2011, 6.7 millones de personas publicaron blogs en sitios de blogueros, y unos 12 millones los publicaron utilizando sus redes sociales. Como los católicos en Estados Unidos, muchos grupos de evangelización en Latinoamérica saben que las redes sociales no son una moda efímera pero una industria creciente e importante.

Otra tendencia de interés es que USCCB Español en Twitter es seguido no solo por individuos, grupos y parroquias católicos en Estados Unidos, sino también por individuos grupos y conferencias episcopales de México, Perú, Argentina y otras naciones. Eso no es de extrañarse, considerando que muchos de sus ciudadanos residen en este país y mantienen lazos cercanos a sus países de origen como es el caso de México.

También es un recordatorio de que tal como en el mundo de las redes sociales, la Iglesia también traspasa muchas fronteras.


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